بهداشت بدنسبک زندگیمراقبت و بهداشت

ترک های پوستی و روش های درمان آن

عموما ترک های پوستی وقتی به وجود می­آیند که مواد مغذی به پوست نرسیده و راهشان در رگ های خونی زیر پوست مسدود شده این ترک های در اطراف لب ، دست ، شکم و پا به وجود می آید.

ترک های پوستی را میتوان به 5 دسته زیر تقسیم کرد:

  • پوست خشک

خشکی پوست یکی از شایع ترین دلایل ایجاد ترک های پوستی است. پوست به طور طبیعی مقداری چربی و رطوبت دارد و اگر به هر دلیل مقدار آنها تغییر کند ، پوست خشک میشود و دچار ترک میشود. دلایلی که موجب خشکی پوست میشوند عبارتنداز:

  1. هوای سرد
  2. مواد شیمیایی
  3. داروها
  4. رطوبت بیش از حد
  • اگزما

اگزما یک بیماری پوستی است که باعث خارش و قرمزی پوست میشود این بیماری در همه بدن ممکن است رخ بدهد اما در قسمت هایی مثل دست ، بازو و پشت زانو شایع تر است. این بیماری باعث شدت خشکی پوست میشود درحدی که ترک ها پوستی به طور واضح قابل دیدن است. نشانه های اگزمای پوستی: پوست پوسته شدن ، تاول و خارش شدید پوست.

  • تغییرات هورمونی و یا تغییر وزن ناگهانی

برخی تغییرات ناگهانی در بدن مثل افزایش وزن ، موجب کشیدگی پوست میشوند. کلاژن ماده ای است که به کشسانی پوست کمک میکند و اگر مقدار این ماده در پوست کم باشد به دلیل ایجاد این تغییرات در بدن ترک هایی ایجاد میشود. علاوه بر افزایش وزن عوامل دیگری مانند برداری ، جراحی کاشت سینه ، بدن سازی ، میزان بالای استروئید ( براثر مصرف دارو و بیماری است ) و سندروم مارفان ( نوعی بیماری که باعث تضعیف پوست میشود ) سبب ایجاد ترک های پوستی میشود.

شکل ظاهری ترک های پوستی چگونه است ؟

رگه های موج داری که در پوست شما ممکن است با رنگ های مختلفی ایجاد شود. با گذر زمان این رگه ها از رنگ های قرمز به صورتی و بنفش متمایل به  آبی تغییر پیدا میکند و به مرور کوچک تر و کم رنگ تر میشود. اگر شما به مدت طولانی از استروئید های خوراکی و موضعی استفاده نموده­اید این ترک ها میتواند به دلیل سطح بالای کورتیزول در بدن شما به وجود آمده باشد.

ترک پوستی بیشتر در چه کسانی ایجاد میشود؟

ترک های پوستی در میان خانم ها به ویژه خانم های باردار به وجود می آید. در دوران بارداری با رشد جنین پوست کشیده میشود و همچنین به دلیل تغییرات هورمونی پوست ضعیف میشود به همین دلیل است که ترک های پوستی ایجاد میشود. پوست اندام هایی که در دروان بارداری دچار افزایش حجم شده است در معرض ایجاد ترک است. ممکن است این ترک ها با زایمان و کاهش وزن کمرنگ و یا ناپدید شوند.

ترک های پوستی در آقایان و خانم هایی که درچار اضافه وزن هستند ایجاد میشود حتی بدنسازان هم به دلیل افزایش حجم ماهیچه دچار ترک پوستی میشوند.

در کودکان و نوجوانان هم میتوان شاهد ترک های پوستی بود به دلیل افزایش وزن و قد ناگهانی در سنین بلوغ این ترک ها ایجاد میشوند.

روش های درمانی برای ترک های پوستی:

لایه برداری پوست

یکی از روش های خوب لایه برداری کردن پوست است. در این روش پوست های مرده جدا میشوند و پوست جدید رشد میکند. حتما بعد از لایه برداری پوست از کرم های مرطوب کننده استفاده کنید چون لایه برداری باعث خشکی پوست میشود.

درمان های موضعی

استفاده از کرم های موضعی برای کاهش ترک های پوستی راهی ارزان است اما باید به طور مداوم و پی در پی استفاده شود تا اثر آن قابل مشاهده باشد. ولی درمان با کرم ها فقط ترک ها را کمرنگ میکند.

لیزر درمانی

لیرز درمانی یک روش مرسوم است. در این روش لیزرهای به درون پوست نفوذ میکنند و پوست را بازسازی میکنند. و باعث تحریک ملانین پوست میشوند تا با ترک های پوستی هم رنگ پوست شوند.

درمان های سنتی ترک های پوستی

ویتامینA

این ویتامین سبب جوان سازی و صاف کنندگی پوست میشود. در بسیاری از کرم ها استفاده شده است و همچنین میتوان به طور خوراکی آن را مصرف کرد و داخل رژیم غذایی خود از خوراکی هایی مثل هویج و سیب زمینی شیرین استفاده کرد.

شکر

برخی افراد از شکر برای لایه برداری پوست استفاده میکنند. به این صورت که مقداری شکر را با یک مایع لطیف کننده مثل ورغن نارگیل یا بادام قاطی میکنند و همچنین مقدار کمی آبلیمو برای روشن کنندگی پوست استفاده میکنند و بر روی پوست ماساژ میدهند.

آلوئه­ ورا

آلوئه ­ورا خاصیت ترمیم کنندگی دارد که باعث بهبود ترک های پوستی میشود و سبب نرمی و لطافت پوست میشود.

روغن نارگیل

روغن نارگیل سبب بهبود ترک ها و همچنین بازسازی پوست میشود. میتوانید هفتگی روغن نارگیل را استفاده کنید و روی تمامی نواحی بدن ماساژ دهید.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا