مراقبت پوستمراقبت مومراقبت و بهداشت

همه چیز درباره درماتیت سبورئیک ؟

DS چیست و درمان آن چگونه است؟

 

درماتیت سبورئیک چیست؟

بیماری پوستی Seborrheic dermatitis که به اختصار DS هم نامیده می شود و در فارسی درماتیت سبوره یا اگزمای سبوره هم گفته می شود یک نوع بیماری التهابی در پوست انسان است که مهمترین علائم و نشانه های آن قرمز شدن پوست ، پوسته ریزی فلس مانند و خارش های نسبتا شدید و آزار دهنده است. در نقاطی خاص از پوست انسان مانند کف سر، پشت بدن و در قسمت بالایی قفسه سینه و پشت گردن و اطراف گوش بطور طبیعی ترشح غدد چربی پوست بیشتر می باشد این بیماری بیشتر دیده می شود.

دلایل اصلی درماتیت سبوره چیست؟

در وهله اول ترشح بیش از حد غدد چربی مهمترین عامل در پیدایش این بیماری بشمار می رود. قارچی بنام  مالاسزیا (malassezia) که باعث ایجاد واکنش التهابی توسط پوست و در نهایت ترشح چربی می شود هم دومین عامل اصلی این بیماری محسوب می شود.

درمان درماتیت سبوره

نحوه تشخیص بیماری اگزمای سبوره؟

این بیماری علائم بسیار شبیه به چند بیماری پوستی دیگر دارد که تشخیص آن را مشکل می کند. در برخی موارد حتی پزشکان نیز در تشخیص این بیماری دچار مشکل می شوند. اما بطور کلی پوسته پوسته شدن پوست کف سر ( شوره سر )، مو، ابرو، ریش یا سبیل و قرمز شدن پوست و در فازهای شدیدتر پوسته ریزی از مهمترین علائم این بیماری است.

آیا درماتیت سبوره باعث ریزش مو می شود؟

هرچند بیماری درماتیت سبوره عامل اصلی ریزش مو محسوب نمی شود اما اخیرا انجمن ریزش مو آمریکا اشاره کرده است که این بیماری در برخی از موارد ممکن است منجر به ریزش مو شود که بیشتر ناشی از چرب شدن زیاد و التهاب در پوست است. همچنین درماتیت سبوره در موارد خفیف باعث ایجاد شوره سر و خارش و قرمزی و التهاب خواهد شد. خارش پوست و خراشیدگی بیش از حد ممکن است به فولیکول های مو آسیب برساند، همچنین تکثیر خارج از کنترل قارچ مالاسزیا در محیط پوست است ممکن است التهاب را به همراه بیاورد که رشد مو را در آن نقطه سخت می کند و اگر برای مدت طولانی درمان نشود، ممکن است ریزش مو در آن قسمت دائمی باشد.

درماتیت سبوره پوست سر

درمان درماتیت سبورئیک:

با روش‌های مختلف می‌توان درماتیت سبوره را بهبود داد یا کاملاً برطرف کرد؛ اما روش درمان قطعی و دائمی برای این عارضه وجود ندارد و ممکن است با قطع درمان، درماتیت سبورئیک دوباره بازگردد.

برای درمان این بیماری علاوه بر کاهش استرس و ترکیبات حساسیت زا ، استفاده از محصولات حاوی ترکیبات ضدقارچ و آنتی باکتریال است. محصولاتی که حاوی سلنیوم سولفاید (selenium sulphide)، پیریتیون روی (zinc pyrithione) یا کتوکونازول (ketoconazole) است از متداول ترین درمان های این بیماری محسوب می شود. خوشبختانه امروزه لابراتوارهای متعددی در دنیا ، محصولات درمانی برای این بیماری تولید کرده اند. یکی از محبوب ترین و پرفروش ترین این محصولات ، گروه Kelual DS کلوال دی اس از لابراتوار مشهور فرانسوی دوکری است. این گروه شامل بهترین شامپو درماتیت سبوره و قویترین کرم درمان اگزمای سبوره است.

شوره ریزی در درماتیت سبوره

کرم کلوال دی اس دوکری حاوی گواندین گلایکونات است که نوعی خاص از گلایکولیک اسید است که بطور پیوسته و آهسته در پوست آزاد می شود. این مهم کمک می کند که مقادیر زیادی از گلایکولیک اسید را بدون عوارض جانبی در پوست قرارداد تا عوامل بیماری را کنترل کند. کلوآمید دیگر ترکیب اختصاصی و انحصاری از دوکری فرانسه است که قرمزی و خارش پوست را کاهش می دهد. برای تکمیل روند درمان دوکری پیروکتین اولامین را با هدف کاهش قارچ های مولد بیماری در این کرم اضافه کرده است. کروتامینون نیز ترکیب ضدالتهاب دیگری است که فاز اشتعال بیماری را کنترل می کند.ضمن اینکه عصاره سابال هم ترشح چربی پوست را تنظیم می کند.

شامپو کلوال دی اس دوکری فرانسه فرمولاسیون انحصاری داشته و از تجمیع و هم افزایی ترکیبات ضدقارچ مثل سیکلو پیروکسو لامین که یک اثر ضد قارچ و ضد التهاب قوی و کلوآمید که خارش و قرمزی پوست سر را سریعاً بهبود بخشیده و پوست سر را آرام می کند در کنار پیریتیون زینک که شوره ها را سریعا از بین برده ، نتیجه درمانی این محصول را تضمین می کند.

لابراتوار های مشهور دیگری همچون بایودرما فرانسه و ویشی فرانسه هم محصولاتی عالی در درمان این بیماری تولید نموده اند. کرم درماتیت سبوره بایودرما با جلوگیری از تکثیر قارچ ها و عوامل مخرب ، قرمزی پوست را کاهش داده و پوسته های اطراف بینی، پیشانی، ابرو و چانه را نیز از بین می برد.

شرکت ایرانی ناندل ، یکی از پرفروش ترین محصولات ایرانی برای درمان این بیماری را تولید کرده است. کرم درمان درماتیت سبورئیک ناندل با کاهش التهاب، خارش، بثورات جلدی، پوسته پوسته شدن و قرمزی این بیماری را درمان می کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا