اخبار رویدادسبک زندگی

جشن هالووین،تاریخچه و رسوم آن

جشن هالووین(Halloween) یکی از مراسم های مهم و عجیب کشورهای غربی به ویژه ایالات متحده آمریکا و کشورهای اروپایی و حتی برخی کشورهای آسیایی است که از 31 اکتبر شروع میشود و به مدت 3 روز ادامه دارد. هالووین از ترکیب دو کلمه Hallow به معنی مقدس و Een به معنی شب است. در این مراسم مردم با چهره های نقاشی شده ، لباس های عجیب و با گریم های ترسناک به خیابان ها میروند. کلمه Halloween صورت کوتاه شده All Hallowes`Evening  به معنای شب قدیس ها است. در دین مسحیت ، هالووین به معنای شب قبل از روز قدیس ها و شروع مراسم 3 روزه Allhallowtide و مذهبی ها با رفتن به کلیسا و مزار درگذشتان از آنها یاد میکنند.

اما امروزه همه جشن هالووین را با گریم های ترسناک و لباس های عجیب ، تزئین خانه ها به شکل ترسناک و خواندن داستان های ترسناک و دیدن فیلم های ترسناک میشناسند. طبق آمار جشن هالووین قبل از کریسمس پرهزینه ترین جشن آمریکایی ها است.

تاریخچه جشن هالووین

حدود 2 هزار سال پیش اقوام “سلت” در اروپا و کشورهای ایرلند ، فرانسه و انگلیس شروع سال جدید را با برداشت محصولات کشاورزی از جمله کدو تنبل و شلغم جشن میگرفتند. این جشن به معنای پایان تابستان و شروع فصل زمستان بود.

در فصل زمستان بیشتر محصولات کشاورزی دچار سرمازدگی میشدند و بیماری ها شدت پیدا میکردند به همین دلیل مردم معتقد بودند که ارواح سرگردان ، اجنه و شیاطین باعث خرابی محصولات و شیوع بیماری ها میشوند. به همین دلیل سعی میکردند با ترساندن ارواح از خودشان محافظت کنند.

این مراسم با شروع سال جدید و برداشت محصول شروع میشد و به مدت 3 روز ادامه داشت و اسم این مراسم Samhain به معنی پروردگار مرگ بود. مردم معتقد بودند که در این 3 روز دروازه های بین دنیاها باز میشود و خدای جهان مردگان به همراه اجنه و شیاطین به این دنیا می آید.

مردم جلوی در خانه هایشان خوراکی برای ارواح میگذاشتند که وارد خانه نشوند و همچنین شمع و مشعل روشن میکردند که ارواح راه برگشت به دنیا مردگان را پیدا کنند. همچنین مردم با پوشیدن لباس های عجیب ، قربانی کردن ، قاشق زنی ، طبل زدن و آرایش های ترسناک این مراسم را به جا می آوردند تا اینکه رومی ها به این مناطق حمله کردند و باعث تغییراتی در آیین مراسم سامهین شدند.

به مرور زمان اسم جشن به Halloween تغییر پیدا کرد و شکل جشن بیشتر تفریحی شد. در قرن نوزدهم این جشن به آمریکا منتقل شد و مردم آمریکا هم از آن استقبال کردند.

نمادها و اصول مراسم هالووین

یکی از اصلی ترین نمادهای هالووین یک کدو تنبل بزرگ و تو خالی است که شکل یک صورت با لبخند ولی ترسناک را روی آن درمی آوردند و داخل آن شمع روشن میکنند. این کار از روی افسانه جک اولنترن(Jack-o-Lantern) یا جک فانوسی شکل گرفته شده است. طبق این افسانه در قدیم یک کشاورز جوان و باهوش اما تنبل به اسم جک زندگی میکرده. روزی شیطان برای وسوسه کردن آن به سراغش رفت اما جک شیطان را وادار کرد که از درخت بالا برود. وقتی سیطان بالای درخت گیر کرد از جک میخواهد کمکش کند اما جک برایش شرط میگذارد که بعد از مرگش او را به جهنم نبرند شیطان قبول میکند و جک او را از درخت پایین می آورد. وقتی جک از دنیا میرود او را به جهنم میبرند اما شیطان طبق قولش اجازه ورود جک به جهنم را نمیدهد. جک را به سمت بهشت میبرند اما به دلیل کارهای زشتش اجازه ورود نمیدهند. جک سرگردان میشود و داخل میوه ای که همراهش بوده (کدو تنبل و شلغم) را خالی میکند با آن فانوس میسازد و دنبال جایی برای آرام گرفتن میگردد.

Trick-or-Treat

یکی از رایج ترین آداب هالووین است که خیلی شبیه به مراسم قاشق زنی است. در این مراسم که مخصوص کودکان است بچه ها با لباس های ترسناک در خانه بقیه میروند و میگویند اذیت یا لذت به صاحبخانه میفهمانند که به آنها شیرینی یا شکلات بدهد تا از اذیت آنها در امان باشد.

Dooking

سیب در هالووین نشان دهنده دنیای جاودانگی است. چند سیب را درون ظرف پر آب میندازند و کودکان باید تنها با دهان این سیب ها را گاز بزنند.

خوردن بلغور

افراد چند دانه بلغور میخورند و بدون اینکه چیز دیگری بخورند یا بنوشند میخوابند چون عقیده دارند در خواب همسر آینده خود را میبینند.

مکان های خالی از سکنه

با خالی کردن یک مکان و تزیین آن به شکل ترسناک هر فردی که وارد آن میشود را میترسانند.

عطسه کردن

در اعتقادات سلتی وقتی کسی در هالووین عطسه میکند باید به آن فرد بگویید خدا حفظت کند. زیرا آنها اعتقاد دارند که هنگام عطسه روح از بدن بیرون میپرد و در شب هالووین حتما باید مواظب بود که تا مبادا شیطان روح آنها را تسخیر کند.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا