سبک زندگی

رژیم مناسب غذایی دوران پریودی

آیا نوع غذا در دوران پریودی مهم است؟ این سوالی است که بیشتر خانم ها درگیر آن هستند. بعضی از خانم ها دوران پریودی را بدون هیچ علائمی میگذرانند ولی بعضی هم دوران ناراحت کننده ای را پشت سر میگذارند. اما خوشبختانه بعضی از غذاها وجود دارد که این علائم را کمتر میکند. درحالی که بعضی دیگر باعث تشدید علائم میشوند.

چرا تغذیه مناسب در دوران پریودی مهم است؟

در دوران پریودی هورمون های خاص با مقدار متفاوت ترشح میشوند. مصرف بعضی از مواد غذایی بر میزان ترشح و فعالیت هورمون ها تاثیر میگذارد. خستگی ، تغییر در خلق و خو و گرفتگی عضلات از علائم دوران پریودی هستند که میتوان با یک رژیم غذایی مناسب از شدت آنها کم کرد.

چه غذاهایی را در دوران پریودی بخوریم؟

نوشیدن آب

نوشیدن آب دردوران پریودی اهمیت زیادی دارد اگر شما از آن دسته افرادی هستید که در دوران پریودی سر درد های شدید دارید توصیه میشود در این دوران آب بیشتری بنوشید.

زنجبیل

چای زنجبیل میتواند علائم پریودی را کاهش دهد. زنجبیل خاصیت ضد التهابی دارد میتواند باعث تسکین ماهیچه ها شود. علاوه بر این برای افرادی که دچار حالت تهوع میشوند هم مناسب است.

مرغ

مرغ یکی از موادی است که سرشار از پروتئین است و خوردن پروتیئن و مواد مغذی در دوران پریودی باعث سرحال شدن شما میشود.

موز

اگر در دوران پریودی دچار اسهال یا اختلالات روده ای شدید موز میتواند این مشکل را برطرف کند چون دارای منیزیم و پتاسیم زیادی است که باعث بهبود حرکات روده میشود.

ماهی سالمون

ماهی سالمون سرشار از آهن ، پروتیئن و اسیدهای چرب امگا 3 است. مصرف آن باعث جبران آهن از دست رفته میشود. علاوه بر این با خاصیت ضد التهابی باعث کاهش درد میشود.

شکلات تلخ

دروان پریودی بهترین زمان برای مصرف شکلات تلخ است. به دلیل اینکه دارای آهن و منیزیم است. شکلات از موادی است که خون قاعدگی را زیاد میکند و برای جبران خون از دست رفته مناسب است.

آجیل

بیشتر آجیل ها حاوی اسیدهای چرب امگا3 است و منبعی غنی از پروتئین است و همچنین حاوی منیزیم و ویتامین های مختلفی هستند به همین دلیل در دروان پریودی توصیه میشوند.

کلم بروکلی

احساس خستگی یکی از شایع ترین علائم است. با مصرف کلم بروکلی احساس بهتری خواهید داشت. این ماده عذایی دارای فیبر و آهن است و با رساندن مواد مغذی به بدن باعث کم شدن نفخ شکم و بهترشدن حرکات روده شدند.

پرتقال

ویتامین دی و کلسیم موجود در پرتقال باعث کاهش اضطراب و افسردگی میشوند و همچنین استفاده همزمان ویتامین دی و کلسیم دردهای شکمی را کاهش میدهد.

تخم مرغ

خوردن تخم مرغ به دلیل وجود اهن ، اسیدهای چرب مفید و پروتیئن در دوران پریودی توصیه میشود. برای کاهش دردهای قاعدگی هر روز تخم مرغ مصرف کنید البته نه به صورت آب پز چون باعث بیشتر شدن نفخ میشود.

چای بابونه

چای بابونه علاوه بر اینکه باعث میشود شما در دوران پریودی آرامش داشته باشید برای رحم هم مفید است. چای بابونه باعث کم شدن دردهای شکمی میشود.

غذاهایی که در دوران پریودی توصه نمیشود .

در دوران پریودی به دلیل اینکه مقدار زیادی خون از دست داده اید بدن دچار عدم تعادل هورمونی میشود تغذیه در این دوران باید به طوری باشد که مواد مغذی ، پروتئین ، فیبر و آب کافی به بدن برسد. تغذیه نامناسب باعث کم شدن خون قاعدگی خواهد شد. پس بهتر است از بعضی از مواد استفاده نکنید. مثل :

غذاهای فرآوری شده ( کنسرو ، گوشت های فرآوری شده و…)

غذاهای تند

نمک

الکل ( الکل اثرات منفی روی بدن خواهد داشت و باعث سردرد و نفخ و از دست دادن مقدار خون بیشتری در دوران پریودی میشود)

آب نبات و تنقلات ( باعث نفخ و ناراحتی های معده میشود )

چند نکته درباره رژیم غذایی در دوران پریودی

اگر موارد زیر را رعایت کنید پریودی بهتری خواهید داشت :

برای کاهش علائم آزاردهنده بهتر است غذاهای سالم و مفید مصرف کنید.

از مصرف غذاهای چرب و سرخ شده خودداری کنید . تغذیه در دوران پریودی باید سبک و بدون چربی باشد.

میوه و سبزیجات تازه بیشتر مصرف کنید.

به جای غذاهای سرخ شده از سبزیجات و گوشت آبپز استفاده کنید.

حرف آخر

بعضی از غذاهای در دوران پریودی برای شما مفید هستند در حالی بعضی دیگر باعث افزایش علائم شما میشوند که شما باید از خوردن آنها بپرهیزید. علاوه بر این توجه به بهداشت در قاعدگی هم میتواند در کاهش علائم موثر باشد. درست است که دوران پریودی سخت و آزاردهنده است اما با داشتن یک رژیم غذایی سالم میتوانید این دوران را آسان تر پشت سر بگذارید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا