مراقبت مومراقبت و بهداشت

شامپو بدون سولفات چیست؟

مراقبت از مو، برای خانوم‌ها اهمیت زیادی دارد و گاهی همراه با صرف زمان و هزینه‌های بالایی است. محصولات مراقبت از مو بسیاری در بازار وجود دارد، که سلامت و زیبایی موها را تضمین می‌کند. امروزه شامپوهای بدون سولفات در بین محصولات مراقبت از مو، طرافداران زیادی پیدا کرده است. اما سوال این است، که شامپوی بدون سولفات چیست و چه کاری انجام می‌دهد؟ چه فایده‌ایی برای موها دارد؟

سولفات چیست؟

سولفات یک ماده شیمیایی است که با سولفوریک اسید واکنش نشان میدهد و نوعی نمک را تشکیل میدهد.انواع مختلفی از سولفات وجود دارد که در صنایع مختلف استفاده میشود. در صنعت مراقبت از مو،سولفات هایی که مورد استفاده قرار میگیرند.سدیم لورات سولفات (SLES) و سدیم لوریل سولفات (SLS) که از روغن های گیاهی و نفتی تولید میشوند.

سولفات ها همان چیزی هستند که به ژل و شامپویی که از آن استفاده میکنید کف نرم ضخیمی میدهند. سولفات در واقع نوعی سورفکتانت ( مواد فعال کننده سطح ) قوی است که چربی و آب را به خود جذب میکند. زمانی که یک مولکول ذرات چربی اضافه مو را جذب میکند مولکول دیگر به آب میچسبد. پس زمانی که کف حاصل از شامپو حاوی سولفات را میشورید، چربی نیز با آب شسته میشود.

چرا شامپو حاوی سولفات برای موها مضر است؟

شامپو حاوی سولفات در تمیز کردن مو نقش مهمی دارد.در طی سال های اخیر شایعاتی مبنی بر سرطان زا بودن شامپوهای حاوی سولفات به وجود آمده که تا کنون هیچ مدرک علمی موفق به ثابت کردن آن نشده است.با این حال پزشکان معتقد هستند که استفادهاز شامگو های حاوی سولفات به موها آسیب میرساند و با تحریک ساختار پوست سر موجب ضعیف شدن فولیکول مو میشوند.

قدرت پاک کنندگی که شامپوهای حاوی سولفات داره بسته به ژنتیک و نوع پوست مو هرفرد برای برخی بیش از حد است. این بیش از حد بودن به این معناست سولفات باعث از بین رفتن چربی طبیعی پوست و مو میشود. از بین رفتن این چربی سر باعث ایجاد خشکی،پوسته پوسته شدن،خارش و شوره خشک میشود. خشک شدن سر و از دست دادن رطوبت مو میتواند منجر به خشکی،بدفرمی،شکنندگی و وز موها شود. استفاده مداوم از شامپوهای حاوی سولفات باعث از بین رفتن درخشندگی،رنگ و کراتین موها میشود. زیرا شوینده های حاوی سولفات انقدر قوی هستند که ذرات رنگ مو و کراتین که باعث خوش حالتی مو میشود را جدا میکند. این نوع شامپو برای موهای رنگ شده مضر است چون باعث تشدید خشکی در موها میشود.

شامپو بدون سولفات چیست؟

این شامپو محصولی نسبتا جدید در صنعت مراقبت از مو است.شامپوهای بدون سولفات به حفظ چربی طبیعی پوست کمک میکند و تارهای مو را بدون از بین بردن چربی مفید مو تمیز میکند.شامپو بدون سولفات آن کفی که در شامپو ها حاوی سولفات موجود است را ندارد و حس تمیزی را به ما نمیدهد ولی مزیت های دیگری دارد که باعث پر طرفدار شدن آن شده است.

این شامپو با حفظ رطوبت طبیعی مو مانع از موخوره و شکنندگی مو هنگام شانه شدن میشود.این شامپو ملایم است و بدون ایجاد تحریک، التهاب و خشکی پوست سر موها را تمیز میکند و همچنین استفاده از شامپو بدون سولفات باعث ماندگاری بیشتر رنگ مو میشود و درکنار شامپو های ضد شوره میتوانید از این شامپو هم استفاده کنید که نتیجه بهتری بگیرید.

چه کسانی نباید از این شامپو استفاده کنند؟

  • افراد دارای پوست حساس یا بیماری های پوستی مثل اگزما و پسوریازیس
  • افراد دارای موی خشک و وز
  • افراد دارای مو دکلره شده و رنگ شده

چگونه بفهمیم شامپو سولفات دارد یا نه؟

طبق استاندارد های جهانی بین 10 تا 25 درصد وجود سولفات در شامپو مشکلی به وجود نمیاورد.غلظت های بالای 2 درصد به گفته شیمیدان ها باعث خشکی و تحریک پوست میشود.بنابراین شامپوهایی که کمتر از 2 درصد سولفات دارند را میتوان کم خطر دانست.

یک راه دیگر تشخیص این است که به کف شامپو توجه کنید. اگر به مقدار زیادی کف کند شامپو حاوی سولفات است. سازمان بهداشت جهانی همه را ملزم به نوشتن مواد تشکیل دهنده بر روی محصول کرده است.در این لیست میتوان درصد وجود سولفات را بررسی کرد.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا